اللغة

English French German Spain Italian Dutch



أهلاً و سهلاً بيكم فى مدونة عودت الأختراق

أهلاً وسهلاً بك زائرنا الكريم فى مجتمع مدونة عودت الأختراق ، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمدونة ، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـــات للمدونة ، كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المدونة ، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب فية .

الأربعاء، يونيو 01، 2011

تعرف على قنوات الاتصال الشخصية ( قاعدة AIDA )


بسم الله الرحمن الرحيم 

السلام وعليكم يا شباب المدونة 
فى الدرس الى فات خدنا قنوات الاتصال الغير شخصية 
وقولنا ماينفعش اعدى على قنات الاتصال الغير شخصية
الابعد ما امر على قنوات الاتصال الشخصية
ركز معايا 



مايسمى بقاعدة ( AIDA )

ايه بقى لازمة الست عايده دى 
بقولك ان كل حرف من هذه الفاعدة بيدل على شئ 
بص كدة

1- حرف(A)
ودة بيدل على (access)  وهى المدخل :-
وهو :
- كسر الحاجز النفسى : انى اكسر الحاجز النفسى بمعنى ابطل كسوف وبقى مش محرج من العميل .
- طريقة السلام :لابد من وجود طريقة سلام مهزبة وليس كم تعامل اصدقائك وطريقة السلام عن طريق المصافحة بجدية .
- جلسة مهزبة :لابد من الجلوس امام العميل بجلسو مهزبة ليست رجل على رجل ولا انعواج فى الجلسة .

2- حرف ( I )
وبيدل على (Introduction) وهى المقدمة :-
اولا : مجاملة العميل على اى شئ مثل تقولة والله حضرتك يافندم زوق فى كلامك وكدة .
ثانياً : التعرف بالنفس :
انا فولان مسوق اليكترونى لدى موقعى الاليكترونى الخاص بـ لعرض المنتجات علية ومدرب تتدريب جيد ذو مظهر ممتاز على مستوى ثقافى عالى عندى ثقة بنفسى واقدر اساعد الاخرون .

ثالثاً : انواع العملاء :-
  • العميل الصامت : عميل قليل الكلاب خاول تتعامل معاه على قد ماتقدر .
  • العميل الثرثار: يعنى العميل الرغاى وكثير الكلام واعرفوا 80% انة مش هايخد منك حاجة .
  • العميل الكذاب : يعنى يكذب عليك يقولك لا انا شوقت الحاجة دى عند حد تانى بس بسعر قليل .
  • العميل المجامل : يعنى عميل ياخدك على قد عقلك .
  • العميل المسوق : وهذا العميل تخاف منة عشان بيبقى عارف كل كبيره وصغيرة عن السوق .
  • العميل المتردد : يعنى عميل ملعوش بوصلة ماتعرفش هو هايشترى ولا لا .
3- حرف (D)
بيدل على( demonstrate) طريقة الشرح :-
  • طريقة عرض المنتج على العميل : لابد من عرض المنتج على العميل بطريقة مهذبة واحاول ان الوصل للاشخاص حسب مستواهم الثقافى ومستواهم الفكرى والطبقى (مثل لو قابلت معلم بتاع فاكهة مش اروح اكلمة بالانجليزى ) .
  • انخفاض وعلو الصوت : الازم احاول على قد مااقدر انى ما اخليش صوتى على نبره واحدة عشان العميل ما ينمش منى لو انا صوتى منخقض وما ينزعجكش منى لو انا صوتى عالى .
  • طريقة الحوار وليست التسميع : فى طريقة عرض المنتج عللى العميل اعرضلوا المنتج بطريقة ماتحسس الى قدامى انىحافظ حبة كلام وجاى ارصهم لة .
  • لاتضع البيض كلة فى سله واحدة : بمعنى ماقوش كل الى عندى والميزات الى عندى فى المنتج للعميل .
  • كيفة قول السعر : ملحوظة لاتبدأ بالكاش وابدأ بالقسط لو فى .
4- حرف (A)
بيدل على (audience) وهى المقابلة :-
  • اطبق مع العميل قاعدة yes : بمعنى اى حاجة يقولى علية هاقولة ايوه زى ماحضرتك قولت كده بالضبط .
  • قاعدة الزوية الحادة : وهى انى اكون مرن مع العميل واعملة انة هو افضل العملاء الى قابلتهم .
  • قاعدة fraicling : وهى فيها النصائشح العشرة للمسوق الاليكترونى :
- حافظ على الابتسامة .
- تفاهم فكره العميل .
- نافش بدون انفعال .
- تعلم فن الاثغاء .
- لاتتوهم ان العميل مايريد .
- تجاوب مع مستوى العميل .
- لا تفتى بدون علم .
- نمى نفسك وابتكر للافضل .
- ركز ولاتعمل اكثر من شئ فى وقت واحد .
- فى اى وقت ايح لك منتج ما عرضة لا تتردد ابدأفى عرض المنتج .
 



 





1 التعليقات:

إظهار التعليقات
:))Blogger ;)) ;;) :DBlogger ;) :p :(( :) :(Smiley =(( =)) :-* :x b-(:-t8-}

Commentaires

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Buy Printable Coupons | شئون الادارة : HiMACAMPO